NORRKULLALANDET SIPOO

Vierailimme työporukan kanssa Sipoon saaristossa sijaitsevalla Norrkullalandet -saarella. Ihanan pieni ja idyllinen saari, jossa sai nauttia olostaan yön yli. Saarelle pääsee reittialuksella Kalkkirannasta. Majoituimme Villa Seasongissa, jossa oli monta pientä kahden hengen huonetta yläkerrassa. Alakerrassa sijaitsivat iso keittiö, olohuone, ruokailutila, sauna- ja suihkutilat sekä tietenkin iso terassi, jossa on isohko palju.

Kun saavuimme paikalle, keittiössä touhusivat paikan pitäjät. Astuessamme sisään, ruoan ihana tuoksu leijaili nenään. Tuli kotoisa olo. Illallispöydässä oli kaikkea ihanaa saaristolaisruokaa: lohta, siikaa, silliä, perunoita, saaristolaisleipää, kasviksia ja salaattia. Juuri sellaista ruokaa, jota tuollaisessa paikassa haluaa. Seuraavana päivänä lounaalla saimme heidän itse kalastamaansa kalaa merestä. Kuinka ihanaa.

Ilta oli rentoa yhdessä oloa; saunoimme, kylvimme paljussa, kävimme meressä uimassa ja söimme hieman lisää. Illalla saimme kokea myös Silent Discon. Kaikilla oli päässään omat kuulokkeet, joista sai valita kolmesta eri kanavasta musiikkinsa. Kanaviin saa siis itse valikoitua soittolistat tai puhelimet, joista musiikkia tulee. Silent Disco oli ihan mahtava. Hauskaa, että kaikki tanssivat innoissaan vaikka kaikki kuuntelivat eri musiikkia. Tämä on myös hyvä idea siinä mielessä, että ei häiritse muita kanssa olijoita kovalla musiikilla. Korvissa soi koko ajan hyvä musiikki, sillä jos yhdestä kanavasta kuului tylsää musaa niin ei muuta kuin kanava vaihtoon.

Heräsimme aamulla noin 8.30 ja menimme huonekaverini kanssa suoraan aamu-uinnille mereen. Ihan paras aloitus päivälle! Virkistävän uinnin jälkeen oli ihana mennä valmiiseen aamupalapöytään. Tuoreita karjalanpiirakoita, kaurajogurttia, mysliä, vesimelonia ja leipää kasviksilla sekä kahvia. Nam!

Saaristossa voi tilata ohjelmapalveluita esimerkiksi Burn Out City -yritykseltä, joka toimi myös meidän ohjelman vetäjänä. Pääsimme kokemaan kirkkovenesoudun ihanuuden sekä pelaamaan erilaisia tiimipelejä rannalle. Kisafiilis iski kaikkiin. En ole myöskään koskaan ennen soutanut kirkkoveneellä. Yhteinen rytmi ja tahti oli tärkeää, että vene eteni hyvää vauhtia eteenpäin. Tuulen vire, meren tuoksu ja saaristomaisemat toivat niin hyvän mielen.

Päivä huipentui mindfulness -tuntiin jossa hyödynnettiin samaisia kuulokkeita. Kaikki saivat mennä itselleen sopivaan paikkaan tekemään harjoitusta. Itse menin talon ulkopuolelle sijaitsevaan metsään kalliolle, josta näkyi merelle. Viltin alla kuuntelin mindfulness nauhaa, jonka avulla rauhoitettiin mieli ja keho. Saaristomaisema ja hieman tuulinen meri sopivat tähän tunnelmaan loistavasti.

Pyrin tänä kesänä ja syksynä matkaamaan enemmän Suomessa erilaisissa kohteissa. Tämä oli yksi ihana paikka lähellä pääkaupunkiseutua. Lähimatkailu kannattaa. Suunnitelmissa on myös muun muassa matka & vaellus reissu Itä-Suomeen Kolille, parin päivän pyöräreissu Lappeenrannan alueella sekä syksyllä (toivottavasti) hieman pidempi, ehkä 2 viikon, vaellus ja eräilyretki Itä-Suomen kautta Kuusamon Karhunkierrokselle.