KOS: PIENI RETKI DIKAIOS VUOREN HUIPUILLE

Olin luokkani kanssa opiskelujen päätösmatkalla Kreikassa Kosin saarella. Vietimme saarella tasan viikon. Päätin jo ennen matkaa, että haluan tehdä pienimuotoisen trekkailun paikan päällä. Kohteeksi valikoitui Kosin korkein vuori, Dikaios, joka on 846 metriä korkea.

Lähdimme viiden hengen porukassa läheltä Kosin keskustaa vuokraamillamme pyörillä kohti Zian kylää, joka sijaitsee Dikaios vuoren varrella. Tämä Zian kylä on Kosin korkeimmalla sijaitseva kylä, josta lähtee luontopolku sekä reitti ylös vuoren huipulle. Halusimme välttämättä vuokrata ystäväni kanssa tandem-pyörän, jolla painelimme yhdessä kohti kylää, joka sijaitsee noin 400 metrin korkeudessa. Retki ja tandem pyöräily saivat aikaan hulvatonta fiilistä ja paljon naurua, mutta en silti suosittele tätä kahdestaan ajettavaa pyörää vuorille. Kolme muuta ottivat järkevästi itselleen maastopyörän.

Oppaamme oli kertonut, että matkaa Zian kylään on noin 10 kilometriä. Sitä hän ei kertonut, että tämä 10 km reitti on pelkkää ylämäkeä. Pyörävuokraamossa myyjä suositteli meille toista reittiä, joka ei olisi kokonaan kaameaa ylösnousua. Lähdimme innooissamme matkaan klo 8:15 aamulla. Matkaa pyörillä taittui 10 kilometrin sijasta 20 kilometriä. Ensimmäiset 14 kilometriä oli helppoa tasamaata, jonka jälkeen alkoi nousu.

Zian kylä on ihana pieni paikka, jossa on paljon pieniä kojuja sekä ravintoloita. Suosittelen käymään kylässä vaikka vaellus vuorelle ei kiinnostaisikaan. Saavuttuamme perille, joimme tuorepuristetut mehut sekä täytimme vesipullot. Jätimme pyörät tien varteen ja kysyimme tarkempaa lähtöpaikkaa vuorelle paikalliselta ravintoloitsijalta.

Kävelyä ylös vuorelle taittui noin 4,5 kilometriä, ja aikaa puolitoista tuntia. Kun pääsimme lähtöpaikalle, reitti oli hyvin selkeä ylös asti. Kiviin oli piirretty punaisella merkkejä, jotka johdattivat ylös asti. Alkuun tie on leveämpää hiekkatietä, jonka jälkeen tie vaihtuu kapeampaan kivikkoiseen polkuun.

Huipulle päästyä on fiilis aina hyvä. Etsimme ison ristin ja Kreikan lipun, jonka viereltä tuli tietenkin saada kuva. Dikaios vuoren päällä on myös kreikkalaistyylinen pieni sini-valkoinen talo. Joimme vettä, ja söimme pienet eväät vuoren huipulla, jonka jälkeen lähdimmekin jo alaspäin. Olimme takaisin Zian kylässä puolessa tunnissa. Kuumuus toi haastetta pyöräilyyn ja kävelyyn. Kylään pyöräillessä pääsi pari tuskan kirosanaa, kun tandemilla ajo tuntui niin raskaalta. Vettä kului todella paljon ja aurinkorasva oli pakollista.

Vaelluksen jälkeen maistuikin kylmät juotavat ja ruoka ravintolassa todella hyvältä. Evästelyn jälkeen otimme pyörät ja lähdimme takaisinpäin tätä oppaan suosittelemaa 10 kilometrin reittiä pitkin. Pyöräily takaisin oli periaatteessa pelkkää alamäkeä. Ihanaa! Tosin alamäki oli hyvin serpentiinimäistä ja tandem pyörällä ei se helpoin ja nautittavin. Selvisimme kuitenkin alas ehjin nahoin.

Koko reissuun meni aikaa 8 tuntia, joista reilu 6 tuntia liikkeessä. Pyöräilyä kertyi noin 30 kilometriä ja kävelyä 8-9.