POHJOIS-IRLANTI KOLMESSA PÄIVÄSSÄ

Ostimme muutaman kaverin kanssa valmiin kolmen päivän matkan Pohjois-Irlantiin. Yrityksenä toimi Irish Experience Tours, jonka nettisivujen kautta ostimme matkan. Reissu alkoi perjantai aamuna klo 6.30, jolloin pieni bussimme starttasi matkaan Traleen bussiasemalta. Koko reissu kustansi 130 euroa. Hintaan kuului kahden yön majoitus hostellissa, matkat Pohjois-Irlantiin ja takaisin sekä siirtymiset paikasta ja kaupungista toiseen Pohjois-Irlannin sisällä. Hintaan kuului tämän lisäksi kaksi aamupalaa, Titanic-museon sisäänpääsy liput, opastettu kävelykierros Derryssä sekä oma opas koko reissun ajaksi. Mielestäni hinta oli halpa siihen nähden, mitä sillä sai (tosin reissu taisi olla alennuksessa).

Pohjois-Irlanti kuuluu Englantiin, joten valuutta vaihtuu euroista punniksi sekä aksentti brittiaksenttiin. Kortilla selvisi joka puolella, joten valuutan vaihdosta ei tarvinnut huolehtia. Pohjois-Irlannin historia on mielenkiintoinen ja vieläkin kansalaiset tuntevat epävarmuutta, mitä tuleman pitää. Osa väestöstä kannattaa unionia Britannian kanssa, osa itsenäisyyttä ja osa liittymistä Irlantiin. Pohjois-Irlanti jakautuu hyvin katolilaisiin sekä protestantteihin. Pohjois-Irlannissa on ollut todella paljon levottomuuksia, joissa on kuollut paljon siviilejä. Pahimmat levottomuudet taisi olla 70-luvulla.

BELFAST

Belfastissa vietimme ensimmäisen illan ja yön. Kävimme katsomassa muurit, jotka erottavat katolilaisen ja protestanttien alueet toisistaan. Muurin portti jopa vielä tänä päivänä suljetaan illalla kello kymmenen, jotta liikkuminen rajoittuisi. Historia on todella mielenkiintoinen, mutta myös hieman sekava. Pohjois-Irlanti on nykyään melko turvallinen, vaikka uhkaa konfliktista joidenkin mielestä onkin.

Kävimme myös Titanic-museossa. En edes ennen tiennyt, mutta Titanic-laivahan rakennettiin Belfastissa. Museoita on useampia Irlannissa kuin tämä yksi, mutta Belfastin on kaikista suurin. Museo oli uudenoloinen ja paljon sisältöä tuova.

Ilta vietettiin kaupunkia kierrellen. Belfast oli kiva, mutta ei tuonut wow-fiilistä. Henkilökohtaisesti itse pidin paljon enemmän Derrystä, johon matkustimme reissun viimeisenä päivänä. Belfastin keskusta ei ole kovin iso, jolloin yksi yö mielestäni riittää vallan mainiosti.

belfast

GIANTS CAUSEWAY

giants causeway

Giants Causeway on yksi suurimmista nähtävyyksistä Pohjois-Irlannissa. Muodostelmassa on 40 000 yhteenliittynyttä basalttipylvästä. Teorian mukaan kivimuodostelma on syntynyt 60 miljoonaa vuotta sitten tulivuorenpurkauksen yhteydessä. Legendan mukaan paikan taas on rakentanut jättiläinen. Nähtävyys on julistettu yhdeksi maailmanperintökohteeksi.

Tämän nähtävyyden näkemiseen kannattaa varata aikaa parisen tuntia. Kohteeseen pääsee kävelemällä kahta eri reittiä tai ottamalla jopa bussin parkkipaikalta kohti nähtävyyttä. Kävely reitti on todella helppo ja hieno. Suosittelen ottamaan ylemmän reitin menomatkalla ja paluumatkan tulla rannikkoa pitkin takaisin. Maisemat ylhäällä olivat todella upeat. Varsinkin kun meille sattui todella hyvät säät.

Itse pääkohde, nuo luonnon muokkaamat kivet, olivat kyllä hienot. Paikka kyllä kuhisi aivan liikaa turisteja. Aivan liikaa! Kohteesta ei saanut edes kunnon kuvia kun meitä turisteja oli enemmän kuin itse kiviä… Mutta suosittelen ehdottomasti vierailemaan, paikka oli näkemisen arvoinen.

giants causeway

CARRICK-A-REDE ROPE BRIDGE

rope bridge

Tämä riippusilta Pohjois-Irlannissa lähellä Ballintoyta on nykyään suuri turistinähtävyys. Riippusilta yhdistyy pieneen saareen nimeltä Carrick-a-Rede. Riippusiltoja saariin ovat rakentaneet lohen kalastajat noin 350 vuotta sitten. Siltä on noin 30 metrin korkeudessa. Kävely sillan yli kustantaa 8 puntaa (saimme lipun 5 eurolla, koska meitä oli iso ryhmä). Maisemat ovat täälläkin todella hienot. Eihän sillan yli käveleminen mitenkään ihmeellinen kokemus ollut. Sillalle on matkaa parkkipaikalta noin 10-20 minuutin kävelymatkan verran.

Merestä voi bongata delfiinejä, valaita ja hylkeitä. Onneksemme näimme yhden hylkeen uiskentelemassa lähellä rantaa. Hyvällä säällä saattaa nähdä jopa Skotlannin rannikon.

DARK HEDGE & BALLINTOY HARBOUR

Pohjois-Irlannissa on kuvattu monta kohtausta Game of Thrones sarjaan. Kävimme reissun aikana muutamassa kohteessa, joita on myös tässä tunnetussa sarjassa käytetty.

Yksi näistä kohteista oli Dark Hedge; pitkä tie, jota kehystää isot puut. Tie oli hieno, ja juuri sellainen, että sen voisi bongata kyseisestä sarjasta.

Toinen kohde oli Ballintoyn satama, jossa on myös muutama eri kohtaus kuvattu Game of Thrones sarjassa. Satamassa oli pieni ranta, jota kehysti musta kallioseinä. Satamassa on myös pieni kahvila, jossa voi nauttia päiväkahvit.

dark hedge

DERRY

Derryyn saavuimme lauantai iltana. Tykästyin tähän Pohjois-Irlannin toisiksi isoimpaan kaupunkiin. Keskusta on mielestäni kauniimpi ja idyllisempi kuin Belfastin. Keskustassa virtaa joki, jonka ylitse menee tunnettu Peace-bridge, joka kuvastaa Pohjois-Irlannin rauhaa.

Illallla pääsimme rentoutumaan illallisen merkeissä sekä katsastamaan yöelämän. Kävimme baarissa nimeltä Granny Annies, joka on monikerroksinen ja hyvin tunnelmallinen. Baari oli todella miellyttävä ja rento. Halusimme myös päästä kuuntelemaan perinteistä irkkumusaa toiseen pienenmpään pubiin, mutta en mitenkään muista pubin nimeä. Monesti pubeissa on livemusaa, joka on mielestäni kiva lisä.

Sunnuntaina meillä oli paikallisen pitämä opastettu kierros kaupungissa. Hän kierrätti meitä ympäri kaupunkia kertoen historiasta sekä maan nykyisestä tilanteesta. Moni alue oli maalattu erilaisin maalauksin ja graffitein, jotka kertoivat mellakoista. Monissa kuvissa kunnioitettiin levottomuuksissa kuolleiden muistoa. Kannattaa lukea enemmän Pohjois-Irlannin historiasta, jos aihe yhtään kiinnostaa.

peace bridge

Kokonaisuudessaan kolmen päivän reissu Pohjois-Irlantiin oli huikea. Näimme todella paljon, mutta silti ei tuntunut liian kiireiseltä. Pidin todella paljon siitä, että pääsimme liikkumaan ja kävelemään paljon erilaisissa paikoissa. Parhaiksi hetkiksi jäikin juuri luontokohteet kuten Giants Causeway, Rope Bridge sekä Derryn kaupunki ja siellä tekemämme ohjattu kävelykierros sekä iltaelämä.